Navigation Menu+

minz & maunz

Posted on Jun 10, 2010 in Audio | 0 comments
Tagged on: , ,

minz & maunz

mp3  [Download]

 

Giorgio Magnanensi • sampler, electric guitar & live electronics

Marco Ruggeri • voice and paranoid vocals

Walter Zanetti • acoustic, electric and spanish guitar

all tracks recorded live at the Castle of Capannole (Tuscany) between May and October 1996

 

All instruments by minz & maunz with

Nanni Canale nay and percussion

Ernie Jordan (aka montego) harmonica

Antonio Politano recorders and drones

 

Programming and digital editing by Giorgio Magnanensi

mixed at FX studio – Milano by Massimo Mariani

All music by minz & maunz

A special thanks to Kees Boeke, Nanni Canale, Massimo Mariani, Giordano Montecchi, Antonio Politano,

and a super special thanks to our magnificent hosts Rudi, Vittorina and Stefano Röslmair.

 

We are trying to abandon the path of imaginal voluntarism.

Image is not created, you receive it.

Image is immanent and interstitial.

Image is not captured – Image gives itself.

IT IS, it is permanent, and it calls other images to itself: THE images,

that in the collectivity of invention, aspire to exist, to only show themselves

in the sense of unveiling themselves.

For us, the possibility of ideally embracing a totality remains,

transcending our egocentric consciousness,

to free ourselves from the sense of power

that will’s illusions feed to the detriment of our solarity.  [ minz & maunz ]

 

In bilico fra trance, nudità unplugged, immaginario elettronico, reminiscenze transcontinentali, congestioni hardcore e stupefazioni oniriche, minz & maunz è un lavoro dalle molte facce.  In questa musica convivono la tecnologia del campionamento e del dub, il live electronic, l’improvvisazione dal vivo, l’incontro fra musicisti di diversa formazione, e la ricerca di un equilibrio fra progetto formale e performance libera.  Sono pratiche intese spesso come antitetiche  fra loro e che qui invece trovano un modo originale di coalizzarsi e potenziarsi reciprocamente.

Questi 67 minuti di musica articolano in uno svolgimento continuo dodici episodi risultanti da una serie di eccitanti performance improvvisative registrate dal vivo.  Nonostante la ricchezza e le suggestioni del sound, il lavoro in studio si è limitato prevalentemente al missaggio e al raccordo delle diverse sezioni.  Ciò che si ascolta è dunque tutta musica suonata dal vivo.  Pochissimi sono stati gli interventi di rielaborazione o sovrapposizione (soltanto tre episodi su dodici sono stati sottoposti a un lavoro di postproduzione in studio), mentre certe particolarità del sound restituiscono la seduzione acustica di ambienti particolari e della registrazione in presa diretta.  Le risorse elettroniche sono state prevalentemente utilizzate in tempo reale, con interventi e manipolazioni realizzate nel corso della performance, campionando direttamente e processando i suoni prodotti dagli stessi strumentisti o introducendo pochi campioni aggiuntivi.

In minz & maunz l’elettronica è presente come una risorsa flessibile, materia dolce, sempre ricreabile, come un partner fantasioso capace di interagire con gli esecutori, stimolandone la creatività e l’interscambio e sviluppandone le intuizioni. Da questa premessa, il gusto e la fantasia improvvisativa dei musicisti coinvolti hanno dato origine a un percorso molteplice, attraverso situazioni e linguaggi diversi, a volte fresco e immediato, a volte più complesso e sottile.  Infine, mentre restituisce la fragranza della performance collettiva, minz & maunz, al tempo stesso, esplora una via d’uscita dagli squilibri caratteristici della libera improvvisazione, affidando a una sorvegliata architettura formale il compito di calibrare e trasmettere un più compiuto risultato poetico ed espressivo.  [ Giordano Montecchi ]

 

*****

 

Poised between trance, unplugged bareness, electronic imagery, transcontinental reminiscences, congestion and dreamlike hardcore amazements, minz & maunz is a work of many faces. In this music, sampling technology, dub, live electronics, improvisation, the meeting among musicians of different backgrounds and the attempt to find a balance between formal project, performance and free form all live together. Often intended as antithetical to each other, all these practices find here an original way to get together and mutually empower themselves.

These 67 minutes of music are articulated in a continuous flow of twelve episodes resulting from a series of exciting performances and improvisations recorded live. Despite the richness and charm of the sound, studio work was limited mainly to the mix, and to the connection of a few different sections. What is heard is thus all music played live. Very few changes were made to rework or overlap (only three episodes on twelve were subjected to a post-production work in the studio), and certain peculiarities of sound return the acoustic seduction of particular environments and direct recording. The electronic resources have been mainly used in real time, with interventions and manipulations carried out during the performance, sampling directly and processing the sounds produced by the instrumentalists or introducing a few additional samples.

In minz & maunz the electronics is active as a flexible resource, soft material, always re-created: an imaginative partner capable to interact with the performers, stimulating their creativity and exchange and developing their insights. Given these premises, the taste and the improvisational imagination of the musicians involved have given rise to multiple paths through situations and different languages, sometimes fresh and immediate, sometimes more complex and subtle. Finally, while yielding the fragrance of a collective performance, minz & maunz explores at the same time a way out from the characteristic imbalances of free improvisation, entrusting an attentive formal architecture with the task of calibrating and conveying a more complete poetic and expressive result. [Giordano Montecchi]

 

Capannole:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *